Aerodynamika

Ci z nas, którzy lubią karawaning i chętnie podróżują w ten sposób, wiedzą jak ważny jest wyjazd z miasta i na łono natury. Zastanawialiście się kiedyś ile kosztuje sama podróż? Czy ważna jest aerodynamika przyczep kempingowych? Czy ich kształt ma wpływ na zużycie paliwa naszego samochodu? Krótka odpowiedź brzmi: tak. Zwiększony opór aerodynamiczny może, w niektórych przypadkach, przyczynić się do podwojenia zużycia paliwa przez samochód-holownik. Nabywcy przyczep kempingowych zwykle koncentrują się bardziej na właściwościach użytkowych nadwozia, niż na dobrej aerodynamice i związanym z tym zużyciem paliwa. Zmniejszenie oporu przyczepy kempingowej poprawia osiągi zestawu, zmniejsza zużycie opon oraz obciążenie silnika pojazdu holownika. Przyczepa kempingowa jest używana jako dom z dala od domu, a ich główną zaletą jest oferowana przestrzeń i komfort. Zazwyczaj przestrzeń mieszalna w przyczepie kempingowej ma pierwszeństwo przed konstrukcją aerodynamiczną.

Z upływem lat nadwozia przyczep kempingowych zaczęły się zmieniać. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów, przyjmują one bardziej aerodynamiczne kształty, które poprawiają przepływ powietrza i przyczyniają się do poprawy zużycia paliwa. Nadal jednak stylistyka nadwozia przyczep kempingowych ma na celu maksymalizację przestrzeni wewnętrznej a nie poprawę aerodynamiki.

Rynek caravaningowy oferuje szeroki wybór przyczep kempingowych. Klienci mają różne preferencje, są tacy którzy poszukują dużych przestronnych przyczep kempingowych z podwójną osią (np. takich jak projektowana MK IV), oraz ci którzy chcą lekkiej, łatwej do holowania jednostki, takich jak seria MK I. Dzięki licznym konfiguracjom, rozmiarom oraz układom wnętrza każdy znajdzie coś dla siebie.

Jadąc zestawem z przyczepą, powstają turbulencje, których wynikiem jest podciśnienie „za plecami”, czyli opór, który odczuwamy w samochodzie. Przyczepą, która nie generuje dużych oporów aerodynamicznych jest CarbonTear model MK I. To lekka konstrukcja z kompaktową przestrzenią mieszkalną, która oferuje bardzo dobre właściwości aerodynamiczne. Zmniejszona i opływowa powierzchnia przednia, powoduje że przyczepa „chowa” się za samochodem i holowana jest w jego strudze. Wydłużony i łagodnie opadający tył nadwozia powoduje, że opływające go powietrze ma czas, żeby się uspokoić. Dzięki charakterystycznemu kształtowi nadwozia przyczepy nawiązującego do łzy czy kropli wody, samochód wykorzystuje mniej mocy do jej holowania. Jest to równoznaczne ze mniejszym zużyciem paliwa całego zestawu, co przy obecnych jego cenach, nie jest bez znaczenia.

Ważną kwestią jest też ekologia. Obecnie wszystkie pojazdy silnikowe objęte są normami emisji spalin. Według nowych unijnych dyrektyw, producenci kamperów, tak jak każdy producent samochodów, zobowiązany jest do badań swoich pojazdów pod kątem zużycia paliwa i emisji w trybie WLTP. Nasuwa się pytanie nie czy ale kiedy komisja europejska zacznie przyglądać się wpływowi przyczep na zwiększoną emisję związków do atmosfery, pod czas holowania ich przez „ekologiczny” już samochód. Projektując nasze przyczepy, myślimy o tych zagadnieniach już dzisiaj …